کمپانی متا 90 درصد بازار هدست های VR را در دست دارد
هدست Meta’s Quest 2 کمپانی متا که به عنوان دروازه ای به متاورس عمل می کند، بر بازار هدست های VR تسلط دارد و پس از آن Pico از ByteDance قرار دارد.
ماه گذشته، مارک زاکربرگ، مدیر اجرایی کمپانی متا، نمونه های اولیه هدست های VR مختلفی را برای حمایت از طرح متاورس خود به نمایش گذاشت.
بازار واقعیت مجازی درحال حاضر کوچک است و درباره پتانسیل این بازار که در نهایت تا چه حد می تواند بزرگ تر شود شک و تردید وجود دارد.
اما اطلاعات اخیر شرکت جهانی داده ها IDC نشان می دهد که محموله جهانی هدست های واقعیت مجازی (Virtual Reality) در سه ماه اول سال جاری در مقایسه با سه ماه اول سال گذشته 241.6 درصد افزایش یافته.
کمپانی متا 90 درصد از بازار هدست های واقعیت مجازی را با Quest 2 به خود اختصاص داده است.
پس از تسلط متا، Pico ByteDance که در چین فعالیت می کند، قرار دارد.
بر اساس گزارشات ، پیکو 4.5 درصد از کل بازار هدست های واقعیت مجازی را در اختیار دارد.
جیتش اوبرانی، مدیر تحقیقات ردیاب های دستگاههای متحرک و مصرفکننده IDC، میگوید:
متا به سرمایهگذاری دلاری برای توسعه متاورس ادامه میدهد، اما استراتژی ارتقای سختافزار کمهزینه به بهای سودآوری در بلندمدت پایدار نیست
در ماه ژوئن، مارک زاکربرگ ، نمونههای اولیه VR را طی یک نمایش ارائه داد که همه آنها هنوز برای فروش در دسترس نیستند.
زاکربرگ در این ارائه گفت:
متا که 10 میلیارد دلار روی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده شرط بندی کرده است، در حال توسعه فناوری آنقدر واقع بینانه است که کاربران احساس می کنند در همان اتاقی با سایر افراد مجازی هستند. در حال حاضر، هدستهای واقعیت مجازی سخت، پرهزینه و وضوح پایینی دارند.
پیشبینی میشود در سال 2022 تعداد هدستهای واقعیت مجازی افزایش یابد و به 13.9 میلیون برسد که 26.6 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
با این حال، مشخص نیست که متا در بلندمدت جایگاه غالب خود را حفظ کند، زیرا انتظار میرود اپل هدست واقعیت مجازی خود را عرضه کند.
همه نگاهها به اپل خواهد بود، زیرا اولین هدست خود را در سال آینده عرضه میکند.
اما تصور اینکه این شرکت در حجم بالایی عرضه میکند وسوسه انگیز است.
و این نکته که این اولین هدست آن است که در درجه اول برای مخاطبان کوچکی از کاربران اولیه جذاب خواهد بود.