وبلاگ

آخرین اخبار ما

image

فارکس و بورس و تفاوت بین آنها

 

 فارکس و بورس و تفاوت بین آنها

فارکس  و بورس دو بازار مالی مناسب برای سرمایه‌گذاری به حساب می‌آیند.

باتوجه به سودآوری  خوبی که در بازار بورس وجود داشته، مردم استقبال خوبی نسبت به این روش سرمایه‌گذاری داشته‌اند. از طرف  دیگر، قیمت ارزهای خارجی نیز در کشور ما به شکلی سریع  افزایش یافته است.

این روند افزایش قیمت ارزهای خارجی، به خصوص دلار، موجب شده . تا بسیاری به فکر درآمد ارزی و سرمایه‌گذاری در بازارهای خارجی بیفتند. به همین دلیل امروزه علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در فارکس به شکل قابل توجهی زیاد  شده است.

بازار فارکس، بازاری بین‌المللی برای مبادلات ارزها است. در این بازار مالی، به جای آن که سهام شرکت‌های مختلف مورد معامله قرار بگیرد. ارزهای کشورهای مختلف به صورت دو به دو در برابر یکدیگر مبادله می‌شوند. اساس این معامله‌ها، نرخ برابری میان دو ارز است. نرخ برابری مشخص می‌کند یک ارز نسبت به دیگری چه ارزشی دارد. در فارکس نوسانات نرخ برابری باعث می‌شود تا بتوان به سود رسید.

مهمترین تفاوت بین این دو عبارتند از :

-محدودیت زمانی در معامله :

بورس ایران بین ساعات ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ فعال است . و تنها در این ساعات  به خرید و فروش سهام شرکت‌های مختلف می توان پرداخت. روزهای کاری بورس هم بین شنبه تا چهارشنبه است.

اما برای فارکس محدودیت زمانی  وجود ندارد.  فارکس بازاری بین‌المللی است و از همه نقاط دنیا، معامله گر در آن مشغول تبادل هستند. بنابراین در همه ساعات شبانه روز می‌توان در فارکس معامله کرد. روزهای کاری فارکس بین دوشنبه تا جمعه ساعت ۲۴ است.

– وجود لوریج در معامله:

لوریج در بازار فارکس وجود دارد اما در بورس چنین چیزی نیست . اهرم معاملاتی یکی از مهمترین ابزارها در معاملات فارکسی به حساب می‌آید . که با استفاده از آن می‌توانید با مقدار کمی سرمایه، معاملات ارزی بزرگی انجام بدهید . که از نظر بروکر فارکس حداکثر استفاده از ضریب اهرمی که خطرجدی برای  از دست  دادن سرمایه در بازار فارکس نداشته باشد . ضریب اهرمی ۱۰ است.

به عنوان مثال اگر سرمایه شما در بازار فارکس ۵۰۰ دلار باشد. و کارگزاری مورد استفاده شما اهرم ۱:۱۰۰ به شما ارائه کند.  شما می‌توانید تا ۵۰۰۰۰ دلار معامله در فارکس به انجام برسانید.  به این ترتیب شما با مقدار اندکی سرمایه قادر به انجام معاملات بسیار بزرگ‌تری خواهید بود. لازم به ذکر است استفاده از اهرم، سرمایه واقعی شما که ۵۰۰ دلار بوده را تغییر نداده. بلکه توان معاملاتی شما را چندین برابر کرده است .

-سهامدار شرکت :

در بازار بورس، شما می‌توانید سهام یک شرکت را خریداری کرده. و به اندازه همان سهام، مالک بخشی از شرکت و سود آن نیز به شما تعلق می‌یابد. حتی اگر بتوانید با سرمایه‌ای هنگفت  بخش عمده‌ای از سهام یک شرکت را بخرید.  به عنوان سهامدار عمده آن شرکت می‌توانید در تصمیم‌گیری‌های آن هم مشارکت کنید.

در فارکس چنین چیزی  وجود ندارد. در فارکس شما در بستری مجازی برای خرید و فروش جفت ارزها اقدام می‌کنید.  و درهمان زمان، مالکیت مجازی آن جفت ارز برای شماست. در واقع در بازار فارکس سهام یک شرکت به شما تعلق پیدا نمی‌کند.

-میزان نوسان:

نوسان به معنی تغییر قیمت و بالا یا پایین آمدن آن در بمحدوده زمانی مشخصی است. در بازار فارکس مقدار  نوسان ها بسیار زیاد  بوده . و نوسان به شکلی سریع روی می‌دهد. بروکر فارکس نوسان های زیاد در بازار فارکس را به‌منزله موقیعت برای کسب درآمد می‌بیند . اما این موقعیت بی‌خطر نیست وبروکرفارکس انجام معاملات در بازار پر نوسان را به همه مردم پیشنهاد نمی‌کند.  اما در بورس شدت میزان نوسان ها کمتر از فارکس است.

برخی از افراد به نوسان‌گیری علاقه داشته و از این راه میخواهند  در مدتی کوتاه به سود دست پیدا کنند. افرادی  دیگر به سرمایه گذاری بلند مدت، فارغ از نوسان کوتاه مدت مایل هستند . و با خرید سهام به کسب سود می‌پردازند. دسته اول معمولا به بازار فارکس علاقه زیادی نشان می‌دهند.  و دسته دوم بیشتر به سرمایه‌گذاری در بورس علاقمند هستند .