وبلاگ

آخرین اخبار ما

image

رمزریال بانک مرکزی بی ارتباط با رمزارز دیجیتال!

پروژه رمزارز ریال بعد از مدتها تحقیق قرار است به صورت عمومی عرضه شود. این ریال هوشمند، ارتباطی با جهان رمزارزها ندارد و به کاربران این فرصت را می‌دهد که بدون واسطه اما با نظارت بانک مرکزی مبادلات خود را به روش هوشمند انجام دهند.

رمزارز ملی یا همان رمزریال بانک مرکزی از آن دست پروژه‌هایی است که کشورهای دنیا سالهاست روی آن تحقیق کرده‌اند و برخی آماده ارائه رمزارز و استفاده آزمایشی از آن هستند. در ایران نیز پس از مقاومت‌هایی که در این حوزه وجود داشت، از چند سال قبل تحقیقات بر روی این پروژه شروع شد و اکنون بعد از برگزاری جلسه های مداوم تخصصی، مقررات رمزپول بانک مرکزی در شورای پول و اعتبار به تصویب رسید.

رمزریال بانک مرکزی

رمزریال بانک مرکزی

بی‌پشتوانه بودن رمزارزها مسئله‌ای است که مانع از نظارت بر روی آن می‌شود و برای دستیابی به آن به استخراج نیازمندیم. میزان عرضه و تقاضا و اتفاقات سیاسی ارزهای دیجیتال را در معرض نوسان‌های بیشماری قرار می‌دهد. به طوری که آبان سال گذشته، قیمت رمزارزی مثل بیت‌کوین به نزدیک ۷۰ هزار دلار رسید اما امروزه این رمزارز به لب مرز ۲۰ هزار دلار رسیده است.

اکنون کشورهایی مانند چین، ونزوئلا و اسلوونی از جمله کشورهایی هستند که تقریبا این پروژه رابه مرحله اجرا درآورده‌اند.

اما برعکس ارزهای دیجیتال، انتشار رمز ریال در انحصار بانک مرکزی است و مردم با خرید آن بر روی پول سرمایه‌گذاری انجام نمی‌دهد، رمز ریال مانند اسکناس یک ابزار مبادله هوشمند است که می‌توان در حوزه پرداخت از آن استفاده کرد.

حالا مردم برای انتقال پول از طریق واسطه (بانک، کارت بانکی) اقدام می‌کنند، ولی رمز ریال درصدد است این واسطه را حذف کند. به این شکل که رمزارز پول و سرمایه مردم را بدون اینکه در حساب سپرده بانک باشد، در کیف پول الکترونیکی آن‌ها ذخیره می‌کند تا بی نیاز به نفر سوم (بانک) فقط از طریق بستر دیجیتال برای مبادلات‌شان از آن استفاده کنند.

مهران محرابیان، معاون فناوری‌های نوین در مورد کارکرد رمزریال بانک مرکزی می‌گوید:

کارت بانکی که در دسترس ماست خودش به مثابه پول نمی باشد و در واقع ابزار دسترسی ما به پول در حساب به صورت الکترونیکی است. هر اتفاقی برای بانک رخ دهد، پول شخص به صورت سپرده در بانک است.

ولی در رمزریالی که در داخل گوشی ماست، بانک به عنوان شخص سوم و واسط که امکان انتقال وجه را فراهم می‌کند، حذف می‌شود و عین پول و اسکناسی که در جیب داریم به صورت الکترونیک منتقل می شود.

مردم برای نگهداشت سرمایه یا مبادلاتشان عموما از اسکناس، طلا، حساب بانکی و ارز استفاده می‌کنند، ولی زمانی که صحبت از رمز ریال بانک مرکزی می‌شود، مردم با یک انتخاب جدید رو به رو هستند که به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا پول و سرمایه شان را در کیف پول الکترونیکی خود نگهداری کنند.
رمزریال قابل ردیابی از طرف بانک مرکزی است و همین مسئله مانع از هک و از بین رفتن سرمایه مردم می‌شود. یکی از نقاط قوت رمزریال که از سوی بانک مرکزی به آن اشاره شده، دارا بودن بیشترین سطح امنیت در مقایسه با دیگر دارایی‌ها، حتی اسکناس و انتقال وجه های الکترونیک است.
همچنین بخوانید: