وبلاگ

آخرین اخبار ما

image

جایگاه بورس در اسلام

جایگاه بورس در اسلام

بورس به منظور   دستیابى به سود از طریق پیش‏ بینى تغییرات قیمت کالا، اوراق بهادار یا ارز انجام مى‏شود. انگیزه اصلى افراد  از انجام معاملات و خرید و فروش دارایى هاى گوناگون، تحصیل سود است. وافراد  ممکن است کالایى را بخرند که به طور حقیقى به آن نیازى ندارند و فقط به این دلیل که پیش‏ بینى مى‏ کنند قیمت آن در آینده افزایش یابد، آن را مى‏ خرند. همچنین ممکن است کالایى را که به واقع به آن نیاز دارند، بفروشند فقط به این‏ دلیل که قیمت آن در آینده کاهش خواهد یافت.

  بورس از نظر مراجع تقلید

آیت الله خامنه‌ای

بورس بازاری است که در آن دارایی‌های مختلف مورد معامله قرار می‌گیرد.بنابراین ذات بورس بدون اشکال است .ولی مهم این است که باید معاملات در بورس نامشروع و خلاف قانون نباشند؛ در غیر این صورت حرام است.

درصورتی‌که تمام این شروط رعایت شده باشد؛ بورس و خریدوفروش در آن بدون اشکال است.

آیت الله مکارم شیرازی

درآمد و کسبی که از طریق خرید و فروش اوراق بهادار بدست می‌آید ، با وجود امکان کم یا زیاد شدن شاخص بورس  قمار محسوب نمی‌شود.
فرق قمار و بورس در این است که در قمار، خوردن مال به باطل صورت می‌گیرد. یعنی بدون مجوز یا عقود شرعی است. ولی در بورس اگر بر اساس عقود شرعی و اسلامی عمل شود خرید و فروش بی اشکال است.
از نظر اسلام انجام هر نوع معاملات مانند بورس، خرید و فروش سهام و… یا اینکه کسی کار خود را خرید و فروش سهام قرار دهد در صورتی که عقود و معاملات صوری نباشند، مطابق با احکام شرع و قوانین باشند، فروشنده واقعا مالک باشد یا از طرف مالک وکیل باشد و خریدار واقعا مالک و صاحب جنس خریداری شده شود، اشکال ندارد.

آیت الله سیستانی
خرید و فروش سهام صحیح است ، البته اگر معاملات شرکت سهامى حرام باشد، مثل آنکه به داد و ستد شراب و یا معاملات ربوى مشغول باشد، خرید سهام آن، و مشارکت در این معاملات جایز نیست.

آیت الله وحید خراسانی
خريد و فروش سهام شركتهاى سهامى ، در صورتى كه در آن شركتها معاملات حرام ـ مانند معاملات ربوى ـ انجام نشود ، جايز است ، و خريد و فروش سهام شركتهايى كه معاملات حرام انجام مى دهند در صورتى كه سود حاصل از حرام ، جزء سرمايه شركت باشد ، جايز نيست ، و در غير اين صورت خريد و فروش خودِ سهام جايز است ، ولى بايد از درآمدهاى حرامِ آن پرهيز شود.