وبلاگ

آخرین اخبار ما

image

تفائت ارزهای پایه و ارزهای دیجیتال

تفائت ارزهای پایه و ارزهای دیجیتال
ارز دیجیتال مبلغی است که در وب مورد به کار گیری قرار می گیرد . پول دیجیتال صرفا به طور دیجیتال موجود است و در دنیای حقیقی هیچ معادلی ندارد . اما با این وجود از ویژگی‌های پول قانونی برخوردار‌است . ارز دیجیتال را صحیح همانند پول قانونی می‌توان به دست آورد , انتقال بخشید و یا این که آن را با ارزهای دیگر مبادله کرد . از ارز دیجیتال می‌توان برای خرید اشکال مال و سرویس ها هم به کار گیری کرد . این دسته ارز فاقد محدودیت جغرافیایی و یا این که سیاسی می‌باشند و از هر نقطه‌ای از عالم می‌توان با آن کار کرد .
 

ارز رمزپایه چیست؟

 

ارز رمزپایه ( Cryptocurrency ) که گهگاه ارز رمزگذاری شده و ارز رمزی هم نامیده میشود , نوعی ارز دیجیتال است . ارز رمزپایه نوعی میزان دارایی است که از آن تحت عنوان ابزاری برای تبادلات به کار گیری می‌گردد . این جور ارز از امنیت بالایی برخوردار‌است , چون به طور رمز گذاری شده ذخیره و تبادل میشود . تبادل این دسته ارز مبنی بر تعدادی الگوریتم و پروتکل مختص صورت میگیرد و به همین علت , هیچ واسطه و فرد سو‌مین نمی‌تواند در این جهت ایراد ساخت نماید . علم کد گذاری ترکیبی از یک سری حوزه گوناگون در علم است که ولی پایه آن هم بر ریاضی پایدار است . ارز رمزپایه از بلاک چین و محل کار کل غیرمتمرکز به کارگیری میکند . این فناوری سبب ساز میگردد هیچ شخص یا این که نهادی نتواند کانال را به خواست خویش سازمان کرده یا این که تغییر‌و تحول دهد . در واقع حفاظت از کانال بر دوش تک تک یوزرها جای‌دارد .
 
چه تفاوتی در بین ارز دیجیتال و ارز رمزپایه وجود دارد؟

 

با وجود این‌که ارز رمزپایه نوعی ارز دیجیتال است , البته تفاوت‌هایی حیاتی میان آن‌ها موجود است .
همچنین بخوانید :   بنیانگذار کهن اپل : بلاک چین حباب است , بیت کوین را دریابید
تفائت ارزهای پایه و ارزهای دیجیتال
تفاوت‌های ساختاری

 

ارزهای دیجیتال متمرکز می‌باشند و مدیر کانال و تراکنش‌ّهای انجام شده در آن بوسیله مجموعه‌ای از اشخاص و رایانه‌ها صورت می گیرد . علیه , ارز رمزپایه ساختاری غیرمتمرکز دارااست و قانون ها آن به وسیله اکثریت جمعیت یوزرها صورت می گیرد .
 
سری ماندن نام و نشان استفاده کننده

 

ارزهای دیجیتال نام و نشان یوزرها را اخذ می‌نمایند . می بایست چهره ای از خویش و هم بعضی مدارک قانونی مانند تصویر پاسپورت را برای به کارگیری از این گونه ارزها در اختیار سامانه آن قرار دهید . علیه , خرید , پس‌انداز و هر دسته عملیات دیگر با ارز رمزپایه نیازی به‌این موردها ندارد . ولی این طور نیست که ارز رمزپایه بتوانند نام‌و‌نشان استفاده کننده را به طور کامل سری نگاه داراست . با وجود این‌که آدرس همگانی کیف پول استفاده کننده فاقد اطلاعاتی مانند اسم , آدرس و غیره است , تراکنش انجام شده ثبت می گردد و آدرس همگانی فرستنده و گیرنده ارز رمزپایه در معرض روءیت کرد همگان قرار میگیرد . به همین جهت تمامی تراکنش‌های انجام یافته قابل پیگیری خواهند بود .
 
شفافیت
ارز دیجیتال شفافیت ندارد . نمی‌توانید از پروسه انتقال پول به اکانت مورد نظرتان ۱۰۰ درصد با خبر گردید , چون پروسه انتقال پول با ارز دیجیتال خصوصی است . ولی ارز رمزپایه این نوع نیست و از‌آنجا‌که همگی داده ها بر روی بلاک چین ثبت می شود , کلیه یوزرها کانال میتوانند ریزه کاری کلیه تراکنش‌ها را مشاهده نمایند .
 
باطل گفتن تراکنش
از‌آنجا که ارز دیجیتال بوسیله یک راءس معین مدیر میشود , در صورت تقاضای یک استفاده کننده و یا این که مقامات قانونی و ارایه دلایلی مثل کلاهبرداری یا این که پولشویی , قابلیت و امکان ملغی کردن تراکنش انجام یافته و یا این که مسدود کردن اکانت شخص خاطی موجود است . ولی ازآنجاکه ارز رمزپایه به وسیله جمعیتی از یوزرها سوق‌دهی میگردد , احتمال این که آن‌ها اذن ویرایش بلاک چین را بدهند مضاعف ذیل است .
 
جنبه‌های رسمی

 

بیشتر کشورها از چهارچوبی رسمی و تعریف شده برای ارز دیجیتال برخوردارند که برای مثال می‌توان به مصوبه ۲۰۰۹/۱۱۰/EC اتحادیه اروپا و یا این که Article 4A of the Uniform Commercial Code در آمریکا اشاره نمود . با این حال , خط مش کشورهای متعدد نسبت به ارز رمزپایه در اکثری مورد ها نامشخص و چه بسا گهگاه ضد هم است .
 
نقاط قوت و ضعف ارز دیجیتال چیست؟

 

یک سامانه متمرکز دارنده یک مرکزیت واحد است و اشخاصی میباشند که مسئول مراقبت سالم کل سامانه به شمار می روند . در صورتی اشتباهی در تراکنش صورت گیرد , میتوانید از این مجموعه مسئول درخواست رفع خلل را داشته باشید . البته این درخواست در یک سامانه غیرمتمرکز غیرممکن است . از سویی دیگر , شبکه‌های متمرکز انبوهی از داده ها خصوصی و فردی کاربارن میباشند که احتمالا مورد دستبرد هکرها قرار گرفته و یا این که چه بسا به خاطر بعضا مشکلات پاک شود . شبکه‌های غیرمتمرکز چنین مشکلی ندارند . ملغی کردن تراکنش هم از سایر تفاوت‌های در بین این دو سر مشق است .
 
تلکوین ( Telcoin ) یکی‌از نمونه‌های دیدنی در موضوع تلفیق آنهاست . تلکوین سرویس ها بانکی را بر بستر مخابرات همراه آماده می‌نماید و قابلیت و امکان استعمال از یک ارز رمزپایه را هم به یوزرها می دهد .