وبلاگ

آخرین اخبار ما

image

بیت کوین گلد،کابوس ارزهای دیجیتال!

بیت کوین گلد،کابوس ارزهای دیجیتال!

 
 

بیت کوین گلد به کابوس ارزهای دیجیتال تبدیل شده است!
بیت کوین گلد ( bitcoin gold ) یکی‌از فورک‌های بیت کوین است . اکثری از کدهایی که بیت کوین گلد به کار گیری مینماید به عبارتی کدهای شبیه بیت کوین می‌باشند . همینطور ماینرهای بیت کوین گلد توان محاسباتی‌شان را برای پردازش تراکنش‌های نو در اختیار کانال قرار میدهند . بااین‌حال , این فورک هم به عبارتی نقطه‌ضعف‌هایی را دارااست که بیت کوین داشت , با این تفاوت که نظیر بیت کوین از جانب تیم بزرگ و گسترده‌ای از مردمان و سازمان‌ها ( که کامپیوترهایشان به بلاک چین بیت کوین اقتدار می دهد ) حمایت نمی شود .

 

 
در روزهای اخیر نگرانی شدیدی از جانب بیت کوین گلد در حوزه‌ی ارز دیجیتال ساخته شده است . چون یک مهاجم توانسته است در دست گرفتن بلاک چین آن را به‌دست آورد و به کلاهبرداری از صرافی‌های ارز دیجیتال سرگرم است . براساس داده‌های ارائه‌شده از طرف Coinmarketcap , بها کل بیت کوین گلدِ در گردش مساوی ۷۸۶ میلیون دلار است . بلاک چین‌ها اصولا به‌این ادله پباده سازی شده‌اند که با ارائه‌ی یک سامانه‌ی غیرمتمرکز نیاز به یک اقتدار مرکزی تأییدکننده را از در بین ببرند . البته هنگامی‌که یک نفر یا این که گروهی از اشخاص در اختیار گرفتن اکثریت توان پردازشی بلاک چین را در دست بگیرند می توانند با دخالت در تراکنش‌ها راهی برای تقلب و کلاهبرداری بگشایند . بدین کار حمله‌ ۵۱ درصدی گفته می گردد .

 
 
 

بیت کوین گلد،کابوس ارزهای دیجیتال!

 
 
 

سال‌هاست یکی‌از مهمترین نگرانی‌های بانک‌ها و مؤسسات فناوری در زمینه‌ی به کار گیری از بلاک چین برای تراکنش‌ها همین یورش ۵۱ درصدی بوده است . بعضا از آنان نگران می‌باشند که دولت چین با امداد ماینرهای چینیِ بیت کوین دست به چنین اقدامی بزند . اما بعید به‌نظر میرسد در خصوص بیت کوین چنین اتفاقی بیفتد ولی برای ارزهای دیجیتال دیگر هجوم ۵۱ درصدی حقیقتا نگرانی بزرگی به‌شمار میرود . اتفاقا در اپیزود اخیرِ سریال «سیلیکون ولی» که از شبکه‌ی HBO پخش میگردد در باب همین یورش سخن شده‌است . کمپانی HBO یک کدام از مطرح ترین پخش‌کننده‌های شبکه‌های تلویزیون کابلی در آمریکاست که در فصل بهار سال ۲۰۱۷ مورد حمله‌ی هکری قرار گرفت و درین یورش , نمایشنامه‌ی سریال محبوبِ بازی تاج و تخت به سرقت رفت .
 
برای اضافه‌کردن تراکنش‌های نو روی بلاک چینِ مربوط به یک کدام از ارزهای دیجیتال , ماینرهای ارز دیجیتال بایستی توان محاسباتی کامپیوترهایشان را ( که توان هش نامیده می گردد ) در اختیار کانال قرار دهند . در عوض این کار , میزان معینی از به عبارتی ارز به‌عنوان پاداش به آن ها وابستگی می گیرد . این مشوق سبب ساز میگردد ماینرها برای ارتقاء توان هش به زنجیره با یکدیگر رقابت نمایند

 

 
 
یورش ۵۱ درصدی زمانی صورت می دهد که یک ماینر به‌تنهایی بیشتراز نیمی از توان هش روی یک بلاک چین مختص را به خودش اختصاص دهد . در‌این‌صورت‌ , این ماینر میتواند به یکسری روش تراکنش‌ها را بازنویسی نماید . برای مثال می تواند یک سکه را دو توشه خرج نماید . این اختلال را «دوباره خرج کردن» می‌نامند که مدت‌ها پول دیجیتال وجود داشت و پژوهشگران علم ها کامپیوتر حقیقتا از حلِ آن ناامید بودند . این ایراد فعلا با بیت کوین حل شده‌است , ولی به‌شرطی که هیچ ماینری به‌تنهایی نتواند اکثریت توان هش در یک زنجیره را به دست آورد .

 
 

همچنین بخوانید:  مک آفی: پیش بینی خود درباره بیت کوین را دو برابر کرد

 
 

بیت کوین گلد،کابوس ارزهای دیجیتال!
 

 
 

کمتر از یک هفته است که ادوارد ایسکرا ( Edward Iskra ) رئیس انجمن‌های بیت کوین گلد بیان کرد این ارز دیجیتال با حمله‌ی مجدد خرج کردن مواجه شده‌است . گزارش ایسکرا حاکی از آن است که شخصی در اختیار گرفتن بیش تر از نیمی از نرخ هش ( hash rate ) بیت کوین گلد را به‌دست آورده است و در درحال حاضر دو توشه خرج کردن سکه‌هایش است . از آنجا که یک تهاجمی تنها می تواند سکه‌های خودش را خرج نماید و نمی‌تواند سکه‌های نو را جذب نماید این یورش تا اندازه‌ای محدود خواهد بود .

 

 
به‌گفته‌ی ایسکرا اولی اتفاقی که میفتد این است که صرافی‌هایی که به‌شکل خودکار سپرده‌های بزرگ را جذب می نمایند انگیزه هجوم قرار می گیرند . شخص متقلب بیت کوین گلد را در حسابش در یک کدام از صرافی‌ها قرار میدهد . هنگامی‌که این صرافی بیت کوین گلدهای حسابِ شخص تهاجمی را تأیید می‌نماید , تهاجمی آن سکه‌ها را با ارز دیجیتال دیگری داد و ستد میکند و آنگاه در نهایی مرحله‌ی تراکنش از داد و ستد صرف‌نظر می کند . تعرضآمیز می تواند بارها از همین بیت کوین گلدهایی که در اولی صرافی سپرده‌گذاری نموده است , استعمال نماید و به‌این روش سود سرشاری به‌دست آورد .

 

 
دسته‌ای از ارزهای دیجیتالِ دیگر هم به‌تازگی به‌همین صورت مورد یورش قرار گرفته‌اند . یکی آنان که وِرج نامیده میشود , کمتر از دو ماه پیش دو بار مورد یورش قرار گرفت که طی این حمله ها ۲/۷ میلیون دلار ناپدید شد . به‌جز این‌ها سکه‌های تعجب آور و غریب دیگری مثل مونا کوین و الکترونیوم هم میباشند که هنوز مقطع زمان متعددی از هجوم ها ۵۱ درصدی به آن ها نمی‌گذرد .
 
اما چنین حملاتی تا مدت‌ها برای بیت کوین رخداد نخواهد به‌زمین‌خورد و فراوان بعید است که بتوانند روی آن اثر بگذارد . بیت کوین گلد نرخ هش فراوان پایین‌تری نسبت به بیت کوین دارااست و به‌همین ادله امنیت آن هم کمتر است . فعلا اقتدار پردازش ماینرهای بیت کوین نیز یک میلیون توشه بیش‌تر از ماینرهای بیت کوین گلد است . در صورتی‌که می خواهید بدانید چقدر پول برای در دست گرفتن بیش تر از نیمی از شبکه‌ی بیت کوین نیاز است , بایستی بگوییم توان پردازشی روی شبکه‌ی بیت کوین در سال ۲۰۱۳ تا ۵۰۰ برابر قدرتمندتر از ترکیبی از ابرکامپیوترها بود و اینک به هشت برابر رسیده است . اما قابل توجه است که چنین مقایسه‌ای به هیچ عنوان منصفانه نیست , چون تراشه‌های منحصربه‌فرد که برای استخراج بیت کوین به‌کار می روند به جای محاسبات همگانی صرفا می توانند یک کار یگانه را انجام دهند . گفتنی است از ۵ سال پیش تا کنون , نرخ هش بیت کوین تا حدود ۱/۴ میلیون توشه ارتقاء یافته است .