وبلاگ

آخرین اخبار ما

image

بورس تحت تاثیر کرونا

کرونا و اثر مستقیم آن بر بورس

بورس تحت تاثیر کرونا

 

به علت همه گیری ویروس کرونا  بخش عمده‌ای از بازارهای مالی و همچنین قیمت کالاهای عمده در جهان افت کرده است.

 ویروس کرونا از جمله موضوعاتی است که بیش‌ترین تأثیرات منفی را بر اقتصاد فعلی کشور وارد می‌کند.شیوع ویروس کرونا را که در ماه‌های اخیر توجه بازارهای جهانی را به خود مشغول کرده است.و آثار ناگواری بر این بازارها تحمیل کرده . نمونه‌ای ازاتفاقات غیرمنتظره است که می‌تواند آثارجدی را بر بازارهای مالی بر جای بگذارد.

کاهش ارزش شاخص بورس‌های جهانی که گاهی تا یک سوم ارزش آن‌ها را شامل شده است .  و همچنین کاهش ارزش بازار برخی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس‌های جهانی . که آن‌هم در برخی موارد تا ۶۰درصد ارزش بازاری سهام آن‌ها کاهش یافته، خود نشان‌دهنده ابعاد بزرگ این رخداد است.

ویروس کرونا  و تعطیلی برنامه هایی از جمله مسابقات ورزشی که جنبۀ  اقتصادی دارند موجب توقف در فعالیت‌های اقتصادی شده . و گاهی آثار ناگواری در برخی صنایع از جمله گردشگری، حمل و نقل و هتلداری شده است.

شروع این بحران در کشور چین باعث شد تا آثار آن را در روند نزولی در بازارها  ببینیم. از سوی دیگر عدم توافق عربستان و روسیه در اجلاس اوپک پلاس و در نتیجه آن کاهش قیمت نفت خام .  همه و همه نشان از رخداد یک بحران مالی جدید در اقتصاد جهانی در ماه‌های آینده دارد.

 

در کشورمان ایران هم با تعطیلی کسب و کارها در آستانه سال نو، شاهد آثار زودرس آن برای کسب و کارهای کوچک و خانوار کم‌بضاعت بوده‌ایم.

عبور از شرایط کنونی و دستیابی به جهش اقتصادی.  نیازمند نوعی همدلی در میان آحاد جامعه و سیاست‌گذاران و استفاده از  دانش نسل جوان  است.

بورس و واکسن کرونا

به علت شیوع ویروس کرونا  بخش عمده‌ای از بازارهای مالی در جهان افت کرده است. به همین علت یکی از مهم‌ترین خبرهای پیش رو، ساخت واکسن‌ شرکت‌های تولید‌کننده و ضریب ایمن‌سازی این واکسن‌هاست.

با خبر به ثمر نشستن مطالعات دو شرکت فایزر و مدرنا (و پیشتر از آن واکسن‌های ساخت روسیه و چین) خوش‌بینی به بازارهای مالی برگشته است. سهام شرکت‌های دارویی رشد کرد و حتی رشد سهام شرکت‌های هواپیمایی هم قابل توجه بود.

مهم‌ترین بخشی که به علت کرونا دارای تقاضای سرکوب شده است . به ترتیب در حوزه سوخت‌های سبک، فلزات اساسی، فلزات رنگی، کانه‌های فلزی و محصولات پتروشیمی است.

 

واکسن کرونا و تاثیر آن در  ایران

اثر پیدایش واکسن در خارج از ایران یک تغییر مهم دیگر نیز در ایران ایجاد می‌کند. بر اساس آمار رسمی گمرکات کشور تا مرداد ماه 99‌، میزان صادرات نسبت به سال گذشته 26 درصد افت داشته که بخشی از این افت ناشی از کندی تجارت جهانی و عدم امکان صادرات به علت کرونا  و بخشی دیگر به علت شدت گرفتن تحریم‌ها علیه ایران بوده است.

با پیدایش واکسن و همچنین تلطیف شرایط سیاسی به ویژه سیاست خارجی یک پتانسیل برای شرکت‌های صادرات‌محور به ویژه در حوزه محصولات و مواد اولیه دارویی، خدمات بندری، شرکت‌های پتروشیمی و سایر شرکت‌های صادرات‌محور ایجاد می‌شود. لذا فرصت سرمایه‌گذاری در این صنایع بیش از پیش جذاب است.