وبلاگ

آخرین اخبار ما

image

بورس بین الملل

بورس بین الملل چیست؟

 

بورس بین الملل بازار جهانی خرید و فروش ارز است . که دارای ویژگی هایی چون سرعت بالا، قابلیت دسترسی آسان و قوانين انعطاف پذير سيستم معاملاتي است .

بازارى كه تمامي بانك ها (اعم از تجاري و مرکزي و سرمايه گذاري). مؤسسات مالى بزرگ، شرکتهاي چند مليتي،بازرگانان ، شرکتهاي بيمه، شرکتهاي صادرات و واردات، صندوقهاي باز نشستگي، سفته بازها و اشخاص حقيقي. در آن ارزهاى مختلفي همچون دلار، يورو، پوند، ين را داد و ستد مى كنند.

بورس بين الملل يک بازار بين بانکي است . که در سال 1971 زماني که تجارت جهاني از قيمتهاي ثابت به قيمتهاي شناورتغيير کرد تاسيس شد. فارکس مجموعه اي است که در آن مبلغ مشخصي از پول . براساس ارز رايج يک کشور به ارز رايج کشور ديگربا نرخ برابري مشخص وتایید  شده . و درتاريخ معين توسط تعدادي تریدر معامله  مي شود. در طول دادو ستد  نرخ برابري يک ارز نسبت به ارز ديگر به راحتي تعيين مي شود. براساس عرضه و تقاضا- دادوستدی  که هر دو طرف معامله با آن توافق دارند .

مزایا بورس بین الملل

بازار بورس بين الملل يک بازار 24 ساعته است . از این رو در بازار بورس بين الملل برخلاف بازارهاي سنتي محدوديت زماني براي انجام تبادلات وجود ندارد. با توجه به امکانات موجود سرعت عمل درتبادلات  بازار بورس بين الملل بسيار زياد است. به طوری که معامله گر  بازار بورس بين الملل در کمتر از چند ثانيه مي تواند تصميمات خود را عملي کند.

برخلاف بازار هاي سنتي براي سفارش تبادلات  در بازار بورس بين الملل نياز به حضور در مکان خاص ( تالارهاي بورس ).  و انجام تشريفات مختلف ندارد. در بازار بورس بين الملل امکان استفاده از لوریج  که توسط کارگزار  به مشتريان داده مي شود وجود دارد.

به زمان خاصي براي تبادل ارزهاي مختلف نياز ندارد. تجارت در فارکس ميان بانکهاي مختلف در هر کجاي دنيا شکل مي گيرد. نرخ هاي تبادل ارز بسيار انعطاف پذيرند و مرتبا تکرار مي شوند بنابراين هر روز امکان انجام داد و ستد های  زيادي وجود دارد.

معایب آن

مهمترين مسئله براي ورود و ادامه فعاليت بلند مدت در بورس بين الملل. توجه به ريسک ذاتي اين بازار و غير قابل پيشبيني بودن نوسان های آن در اکثر زمان ها  است.

بورس بین الملل در  ایران

ایران  نیز برای استفاده از این ظرفیت اقداماتی را در دستور کار قرار داد .

تاکید دولت بر این است که فعالیت مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی برای حیات اقتصادی کشور لازم الاجرا  است. مناطق آزاد می توانند الگوهای جدیدی در فعالیت های اقتصادی کشور ایجاد  کنند . و فرصت تعمیم نتایج این الگوها به کل کشور از مناطق آزاد موردنظر  است.

 استفاده از ظرفیت بورس بین الملل در مناطق آزاد به منظور تامین مالی ارزی از محل منابع خارجی در دستور کار قرار دارد.

بورس بین الملل در مناطق آزاد سکوی پرتاب اقتصاد به سوی موفقیت های بالاتر  است.  و مناطق آزاد کشور به ابزارهای نوین کسب و کار مانند مراکز پولی و مالی، بازار سرمایه و بورس بین الملل تجهیز می شوند. هر روز اتفاقات جدیدی در بازارهای پولی و مالی جهان روی می‌دهد.  و مناطق آزاد با وجود محدودیت ها و سیاست های عمومی نباید از این جریان کسب و کار نوین باز بماند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی، بورس بین الملل را ظرفیتی جدید برای جذب منابع غیرریالی به ویژه سرمایه های خارجی در چارچوب بورس یاد آور شده است . و گفته است: «بورس بین الملل بسیاری از پروژه ها و فعالیت های اقتصادی را از طریق عرضه سهام تامین منابع می کند. سرمایه گذاری در این بورس هم داخلی و هم خارجی است و زبان آن بین المللی است.  بانک تسویه حساب این بورس یک بانک معتبر بین المللی خواهد بود و نهاد بازرسی آن نیز نهادی بین المللی است. همه این موارد در آئین نامه راه اندازی بورس بین الملل مشخص شده است.»

بانک اضافه کرده است: «بورس بین الملل، پنجمین بورس کشور است . در کنار بورس تهران، فرابورس، بورس انرژی و بورس کالا و نهاد آن در جزیره کیش مستقر می شود.»

سخنان مشاور رئیس جمهوری در این مورد

مشاور رئیس جمهوری «مرتضی بانک» در این باره گفته است: «آئین نامه این بورس ابتدا با هماهنگی سازمان بورس تدوین و به تصویب شورای عالی بورس رسید.  پس از آن، اصلاحاتی در بانک مرکزی روی آن اعمال شد.  و با تصویب بانک مرکزی، تقدیم دولت شد. آئین نامه راه اندازی بورس بین الملل در کمیسیون های فرعی کمیسیون اقتصادی دولت نیز با اصلاحاتی تکمیل . و سپس به کمیسیون اقتصادی تقدیم شد.

این آئین نامه در آینده ای نزدیک در صحن کمیسیون اقتصادی دولت مطرح می شود . و پیش بینی می کنیم مورد تصویب و تائید این کمیسیون قرار گیرد. پس از تائید کمیسیون اقتصادی، آئین نامه تشکیل بورس بین الملل به هیات دولت می رود.  و معمولا، یک آئین نامه بعد از تصویب در کمیسیون اقتصادی، مشکل خاصی برای تصویب در هیات دولت ندارد.»

ویژگی های بازار بورس

نقدينگي:

بازار براساس عرضه مبالغ بالاي پول عمل مي کند. و تریدر آزادي مطلق براي باز کردن يا بستن يک معامله درنرخهاي جاري در هر لحظه را دارد. نقدينگي بالاي اين بازار جذابيت بسيارزیاد  براي هر سرمايه گذاردارد . چون اين امکان را به او مي دهد که هر معامله اي با هر اندازه اي را انجام دهد.

سرعت بالا :

با يک برنامه کاري 24 ساعته شرکت کنندگان بازار ارز نيازي ندارند.، همانند بازارهاي ديگرصبر کنند تا به اتفاقات و پيشامدهاي مختلف واکنش نشان دهند.

در دسترس :

امکان معامله در تمام طول شبانه روز، تریدر نياز به انتظار جهت پيش آمدن اتفاقات را  ندارد.

قوانين انعطاف پذير سيستم معاملاتي:

يک معامله در بورس بين الملل مي تواند به صلاحديد تریدر  از قبل براي زمان خاصي تعيين شود، به اين ترتيب هر کس مي تواند براي فعاليتها وتبادلات آينده خود از قبل برنامه ريزي داشته باشد.

ارزش بازار:

بورس بين الملل به طور سنتي هرگز براي خدمات خود هزينه اي را در نظر نگرفته است، به جز کارمزدي که به طور طبيعي در بازار براي عرضه و تقاضا بين قيمتهاي خريد و فروش در نظر گرفته مي شود.

پيشنهادهای تک نرخي:

با نقدينگي بالاي اين بازار، فروشها مي توانند درنرخ هاي يکسان بازار انجام  شوند . و نيز نگراني از بابت مشکلات گذرا که در رابطه باتبادلات  آينده و ساير سرمايه گذاري ها وجود دارد را از بين مي رود.  وتبادلات  با مبالغ مشخصی  از ارز، در زماني معین  و با نرخ هاي معینی  انجام مي شود.

گرايش بازار :

ارز در مسيرهاي خاصي نوسان مي کند که تا محدوده زماني نسبتابلند مدت مي تواند به اين ترتيب تکرار شود. هر ارز معینی  تغييرات موقتي خود را نشان مي دهد.  و به اين ترتيب فرصت هايي را در اختيار مديران سرمايه مي گذارد تا در بازار بورس بين الملل به کارببرند.

ضریب اهرمی :

 ميزان اعتبار در بازار بورس بين الملل فقط با توافق نامه اي که بين مشتري و بانک يا بروکری که او را به بازار وارد مي کند تعيين مي شود . و معمولا”1:100 مي باشد. يعني هر مشتري مي تواند حتي با سپرده 1.000 دلار معامله 100.000 دلاري را انجام دهد . اين اعتبار بسيار زياد مي تواند در ارتباط با توجه به نرخهاي متغير ارزهاي مختلف سطح سوددهي و همچنين ريسک کار را افزايش دهد.