وبلاگ

آخرین اخبار ما

image

بلاک چین چیست؟

بلاک چین چیست؟

 بلاک چین یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است. تفاوت آن با سیستم‌های دیگر این است .که اطلاعات ذخیره‌شده روی این نوع سیستم، میان همه اعضای یک شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود. با استفاده از رمزنگاری و توزیع داده‌ها، امکان هک، حذف و دستکاری اطلاعات ثبت‌شده، تقریباً از بین می‌رود.

مفهوم آن  اولین بار با پیدایش بیت کوین به وجود آمد . و پادشاه ارزهای دیجیتال از این راهکار برای ذخیره اطلاعات مربوط به دارایی کاربران بهره برد.

 

بلاک چین از رمزنگاری به منظور ایجاد امنیت درمعاملات و خرید و فروش ارزدیجیتال استفاده می‌کند. بر خلاف سیستم‌های بانکی که دارای یک موقعیت مشخص و در اصطلاح متمرکز عمل می‌کنند. مرکزداده‌ای که بلاک چین‌ها در آن قرار دارند کاملا غیرمتمرکز بوده .و در سراسر جهان پخش هستند. محل نگهداری بلاک چین‌ها را در اصطلاح «دفتر کل توزیع شده» می‌نامند. این دفتر کل برای همه اعضای شبکه و با جزئیات در دسترس است و حتی حساب، کتاب‌ها برای همه به‌صورت شفاف وجود دارد. این شبکه در واقع زنجیره‌ای از رایانه‌هایی است که درستی تراکنش‌های صورت گرفته بین شما و طرف مقابل‌تان را تایید می‌کنند. و پس از تایید، آن را نیز به بلاک چین اضافه می‌کنند.

ساختار بلاک چین 

 هر یک از بلوک های موجود در بلاک چین از قسمت های دیجیتالی اطلاعات که شامل سه بخش است تشکیل شده اند:

-اطلاعات مربوط به تراکنش های شما: به عنوان مثال تاریخ، زمان و مبلغ آخرین خرید بیت کوین  شما.

– اطلاعات  شرکت کنندگان در معاملات: استفاده از امضای دیجیتال به جای نام واقعی شما. خرید شما بدون هیچ گونه اطلاعات شناسایی با استفاده از یک “امضای دیجیتال” منحصر به فرد ثبت می شود.

– هر بلوک اطلاعات متفاوتی با دیگر بلوک ها دارد: همانطور که هریک از ما اثر انگشت داریم تا بتوانیم از یکدیگر متمایز شویم. هر بلوک کد منحصر به فردی به نام “هش” (hash) را ذخیره می کند که به ما امکان می دهد آن را از هر بلوک دیگر تشخیص دهیم. به این ترتیب بلوکهای مربوط به دو معامله با جزئیات یکسان، به دلیل کدهای منحصر به فرد آنها، از هم جداهستند.

بلاک چین چگونه کار می کند؟

تمامی اطلاعات و جزییات تک تک تراکنش‌های صورت گرفته با این ارز دیجیتال را در خود ذخیره می‌کند. و اگر یک کاربر بخواهد یک بیت کوین را بیش از دو بار معامله (یعنی کلاهبرداری کند) مانع آن می شود.

هر بلوک زمانی که داده های جدید را ذخیره می کند به بلاک چین اضافه می شود. و این گونه با زنجیره ای از چندین بلوک که بهم وصل شده اند عنوان کلی بلاکچین پدید می آید .

برای اینکه یک بلوک به بلاک چین اضافه شود، باید چهار اتفاق رخ دهد:

– یک معامله باید انجام شود.

– پس از خرید، معامله شما باید تأیید شود. این کار را  شبکه رایانه ها که بیش از هزاران رایانه هستند انجام می دهند. این شبکه از طریق رایانه بررسی می کند که تبادل مانند  سفارش شما انجام شده باشد.

– ذخیره هر معامله باید در دل یک بلوک باشد. پس از تأیید درستی معامله شما، اطلاعات در یک بلوک بخصوص ثبت می شود. در آنجا، اطلاعات معامله شما در کنار  تراکنش مشابه قرار می گیرد.

– به هر بلوک باید هَش (کد) داده شود: پس از تأیید همه تبادلات یک بلوک، باید به آن بلوک یک کد شناسایی به نام هَش داده شود. پس از گرفتن هَش اختصاصی، آن بلوک به بلاک چین اضافه می شود.

اهمیت آن

فناوری بلاک چین و کاربردهایش بی نظیر  است. تقریبا می‌تواند در هر چیزی که تراکنش پذیر باشد از جمله انتقال پول، کالا یا املاک مورد استفاده قرار می گیرد.

بلاک چین بزرگترین مانع کلاهبردارن است. ‌ زیرا هر نوع معامله صورت گرفته با تمام جزییات آن در دفتر کل ثبت شده .و همه طرفین معامله می‌توانند به این جزییات دسترسی داشته باشند.

 چه کسانی می توانند از بلاک چین استفاده کنند؟

هر کسی در هر جای دنیا که به اینترنت دسترسی دارد می‌تواند از آن در معاملات خود استفاده کند.

 علاقه به حوزه بلاکچین در دنیا رو به افزایش است .ارائه دوره های دانشگاهی بلاکچین، برگزاری انواع کنفرانس ها و همایش های این حوزه. استفاده بانک‌ها و موسسات مالی، شرکت‌های بیمه و شرکت‌های فناوری از آن به عنوان ابزاری برای کاهش هزینه‌ها. کاهش خطاهای سیتمی و افزایش کیفیت ارائه خدمات خود دلیلی بر این ادعاست.

 هنگامی که شما با هر رایانه ای که به شبکه آن متصل می شود یک نسخه بروزرسانی شده از بلاک چین دارید.بنابراین هزاران یا میلیونها در مورد بیت کوین نسخه از همان بلاک چین در دسترس کاربران قرار دارد . و به نوعی محتویات آن برای همه قابل دیده شدن است.

 این  حجم از گستردگی اطلاعات بلاک چین در شبکه ای از رایانه ها دستکاری اطلاعات را دشوارتر می کند.زیرا یک هکر نیاز به دستکاری هر نسخه از بلاک چین در شبکه دارد که با این همه نسخه موجود تقریباً غیر ممکن است.

از سوی دیگر،شناسایی کاربران عملا غیرممکن است، اطلاعات شخصی کاربران تنها محدود به امضای دیجیتال یا نام کاربری آنها است.

بلاک چین و  امنیت کاربران 

بلوک های جدید همیشه به شکل خطی و به ترتیب زمانی اضافه می شوند. بنابراین بلوک های جدید  به پایان آن اضافه می شوند. هر بلوک در زنجیره دارای موقعیتی به نام ارتفاع (height) است.

پس از اضافه شدن یک بلوک به انتهای آن دیگر کار تمام است و برگرداندن  بلوک برای تغییر محتوای آن بسیار دشوار است. زیرا هر بلوک با هش مخصوص به خود، و همچنین هش مربوط به بلوک قبل از آن نشانه گذاری شده است.

کدهای هش از راه  یک عملکرد ریاضی به وجود می ایند .که اطلاعات دیجیتال را به رشته ای از اعداد و حروف تبدیل می کند. در صورتی که این اطلاعات به هر طریق  ویرایش شود، کد هَش نیز تغییر خواهد کرد. به عبارت دیگر، پس از اضافه شدن یک بلوک به بلاک چین . ویرایش آن بسیار دشوار و حذف آن غیرممکن خواهد بود.

معایب 

-واژگان  تخصصی: فناوری آن به دلیل نوظهوری دارای مجموعه اصطلاحاتی کاملا جدید است.

-پهناوری  شبکه : باید شبکه ای بزرگ از کاربران وجود داشته باشد که بلاک چین ها به سود کامل برسند.

-هزینه تراکنش ها، سرعت شبکه : تبادلات بیت کوین که در چند سال اول حضورش تقریبا رایگان اعلام شد. اکنون هزینه های قابل توجهی دارد.

-نقص امنیتی غیرقابل اجتناب